voka ambassadeur 2019

editie #9 - branding



"Alles wat we doen is één grote reis naar de consument. Wij willen de gids zijn voor de (grootste) reis van je leven." - Sonia Pypaert
 
We hebben groot nieuws! The baby’s corner is finalist voor Voka Ambassadeur 2019! 

Onze persoonlijke benadering en jarenlange inzet met ons team van mama’s voor een  duurzaam aanbod écht op maat met datgene wat ouders en grootouders nu  al meer dan 20 jaar nodig hebben, ging niet onopgemerkt voorbij. Het  winnen van de award zou een boost zijn om elke dag opnieuw het beste van  onszelf te geven en ons verhaal verder uit te werken met oplossingen  voor al jullie vragen door inspiratie, vertrouwen en aanbevelen.

The baby’s corner is trotse finalist voor Voka Ambassadeur 2019, editie #9 - Branding


De deelnemende bedrijven kregen de opdracht om hun motivatiedossier op te maken met acties rond branding en identiteit van hun bedrijf.

Omdat  we (toekomstige) ouders en grootouders ruim 20 jaar gepassioneerd inspireren in onze wondere wereld voor baby, kind, mama én oma, zijn we  er rotsvast van overtuigd dat we de titel Voka Ambassadeur 2019  verdienen.

Gefocust als we zijn om onze community aan te  spreken leggen we de lat hoog en willen we “dé referentie voor de  (grootste) reis van je leven” worden. Deze ambitie is onze lange termijn  richting waarin “What”, “How” en “Why” binnen onze bedrijfsvoering  cruciale aspecten zijn om het verhaal sterk genoeg te kunnen brengen in  alle toekomstige communicatie.

The baby’s corner heeft het digitaal  transformatieproces ingezet in 2015 en de storytelling heeft de branding  vervangen als sterk verhaal voor de toekomst. Om de tijdsgeest en  evolutie te duiden: “Branding is for cows, belonging is for people” - C.  J. Casciotta. Onze marketing is geëvolueerd van brandmarketing naar  community marketing.

Het verhaal van persoonlijke expertise


Vanuit mijn ervaring in mijn kindertijd, kreeg ik als kind van hardwerkende kleine zelfstandigen, de community strategy avant la lettre met de paplepel ingelepeld. De klanten van de superette van mijn ouders waren een duidelijk omlijnd segment binnen de doelgroep. Mijn ouders kenden alle klanten bij naam en hun noden. Het aanbod was extreem gepersonaliseerd voor de klanten, 1 op 1 communicatie en een supersnel antwoord op al hun vragen. De communicatiekanalen waren dan ook beperkt tot fysieke winkel en telefoon. Deze klanten vormden een community en het aanbod, verkoopkanaal en team waren hierop afgestemd.

Sedert de opstart in 1996 van Baby’s Corner heb ik een belangrijke vraagstelling doorheen de jaren meegenomen als leidraad voor business relevantie: “waarom zou de klant moeite doen om te shoppen in the baby’s corner?”. “Wat is de onderlinge verbondenheid van de klanten van the baby’s corner?” “wat is de rode draad doorheen mijn verhaal?”. De evolutie van the baby’s corner werd altijd afgetoetst aan: meerwaarde, relevantie en bestaansrecht door keuze, uitleg & advies. Doordat ik zelf als mama deel uitmaak van de community ken ik de consument door en door en is mijn verhaal bovendien helemaal authentiek. Om te communiceren met mijn community kan ik mijn intuïtie als bron aanboren en staat de klant altijd centraal. Het hoger doel van the baby’s corner blijft overeind en doorstaat de tand des tijds.


What, how & why


Onze marketing is een community marketing waardoor we geen traditionele marketing aspecten brengen. Onze marketing komt van binnenuit, vanuit de kern van onze community gedachte en onze organisatie heeft menselijke en emotionele kenmerken. De resultaten hiervan kan je meestal niet meten zoals in de traditionele marketing. Binnen onze community marketing wordt er verder geschreven aan ons verhaal gericht op ontdekken – vertrouwen – aanbevelen.


Slot


Ruim 20 jaar geleden vertelde mijn buikgevoel en ondernemershoofd dat ik een sterk verhaal kon vertellen. Buikgevoel en intuïtie kan nu nog wanneer er onvoldoende voorhanden is om te meten en wanneer er snel moet beslist worden. Maar gaat de consument (blijven) luisteren naar ons verhaal? Foute plek, fout publiek, fout verhaal, … dan zal er niemand luisteren. En dit willen we juist wel. Er bestaan ondertussen methodes om het buikgevoel te vertalen en in te zetten. Back to basics is wel een heel positief gedachtengoed dat overeind blijft en deze ervaring kan ik gebruiken om de consument aan te spreken. Gecombineerd met de data die we uit ons bedrijf kunnen halen zijn we in staat om de digitale transformatie verder gestalte te geven.
Alles wat we doen is één grote reis naar de consument, een storytelling in een herkenbare format.

Creatief en innovatief ondernemerschap brengt nieuwe producten en merken op ons pad waarbij we experimenteren en leren van onze consument. Hoofdstukjes in een groter geheel brengen ons op onbekende maar oh zo mooie plekjes onderweg.

Onze kandidatuur is een reportage van de reis naar onze consument geworden. Samen met the baby's corner ben ik in staat om onze lerende organisatie gestalte te geven, waardoor we een eigen verhaal kunnen schrijven. Met een team van experten die bovenal mama’s zijn werken we elke dag opnieuw aan een duurzaam aanbod op maat met datgene wat ouders en grootouders al meer dan 20 jaar nodig hebben. De consument centraal stellen geeft ons voldoening omdat we er ook heel veel voor terugkrijgen.

- Sonia Pypaert, founder & managing director the baby's corner
Laden
Laden